// Profipravo.cz / Sbírka rozhodnutí Nejvyššího správního soudu 8/2005 16.10.2005

č. 603/2005 Řízení před soudem: ochrana před nezákonným zásahem

I. Nepřípustná je podle § 85 s. ř. s. žaloba, která se domáhá pouze vyslovení nezákonnosti zásahu ve smyslu § 82 s. ř. s., popřípadě žaloba na ochranu před nezákonným zásahem v části, v níž se žalobce domáhá zvláštním výrokem vyslovení nezákonnosti (zde: určení nezákonnosti výzvy žalovaného k neprodlenému vrácení cestovního pasu).

II. Přípis správního orgánu určité osobě, který obsahuje sdělení o stavu určitých věcí nebo určitého řízení, přímo nevynutitelnou výzvu, aby něco učinila, a informaci o případných negativních důsledcích, které tuto osobu za určitých zákonem předvídaných podmínek mohou postihnout, ještě nelze považovat za zkrácení subjektivních práv této osoby.

III. Podle § 82 s. ř. s. se poskytuje ochrana před zásahem, který trvá, jehož důsledky trvají nebo u něhož hrozí opakování, nikoli však ochrana před aktuálně neexistujícími zásahy - mj. zásahy, které mohou teprve v budoucnu nastat, nejde-li o hrozbu opakování již učiněného zásahu.

(podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 3. 2005, čj. 2 Aps 1/2005-65)

vytisknout článek


k § 82 a § 85 soudního řádu správního 


věc: Petr P. v P. proti Úřadu městské části Praha 16 o ochranu před nezákonným zá­sahem, o kasační stížnosti žalobce.


Rozsudkem ze dne 29. 6. 2004 Měst­ský soud v Praze odmítl žalobcovu žalo­bu v části, v níž se žalobce domáhal vy­slovení nezákonnosti výzvy žalovaného ze dne 17. 12. 2003 obsahující příkaz, aby žalobce neprodleně odevzdal ce­stovní pas číslo ... , platný do 10. 5. 2005, a cestovní pas číslo ... , platný do 1. 8. 2005. Žalobu pak zamítl v části, v níž ža­lobce žádal, aby soud žalovanému zaká­zal, aby tímto způsobem pokračoval v porušování základního práva žalobce na svobodné opuštění území České re­publiky a na ochranu soukromého a ro­dinného života, a dále aby soud žalova­nému zakázal zadržet cestovní pasy žalobce a žalobci přikazovat nebo jinak jej donucovat neprodleně odevzdat uve­dené cestovní pasy. V části, v níž žalobu odmítl, odůvodnil soud svůj rozsudek tím, že žaloba na vyslovení nezákonnosti určitého úkonu správního orgánu je ne­přípustná podle § 85 s. ř. s., neboť zákon nedává soudu ve správním soudnictví pravomoc vyslovovat nezákonnost úko­nu správního orgánu, a to ani v případě, že by se jednalo o úkon v podobě nezá­konného zásahu ve smyslu § 82 s. ř. s. V části, v níž žalobu zamítl, soud uvedl, že napadenou výzvou není žalobce pří­mo zkrácen ve svých právech. Tento úkon není aktivním zásahem správního orgánu směřujícím k odnětí cestovních pasů žalobci, nýbrž výzvou k jejich dob­rovolnému odevzdání, která se žalobco­vých práv nijak bezprostředně nedotý­ká, neboť na jeho právech se tím nic přímo nemění.


V kasační stížnosti proti tomuto roz­sudku žalobce (stěžovatel) namítl, že vý­zvou žalovaného, obsahující příkaz k ne­prodlenému odevzdání cestovních pasů, byl přímo zkrácen na svých základních právech a svobodách zaručených člán­kem 14 odst. 2 a 3 Listiny základních práva svobod. Soud pochybil, pokud ža­lobu na vyslovení nezákonnosti výzvy k odevzdání cestovních pasů odmítl s poukazem na § 85 s. ř. s. Podle tohoto ustanovení je žaloba nepřípustná jen tehdy, domáhá-li se žalobce pouze (tj. vý­lučně) vyslovení nezákonnosti; stěžova­tel se však vedle toho domáhal i zákazu pokračovat v zásahu a zákazu zadržet ce­stovní pasy.


Stěžovatel dále nesouhlasil s tím, že jej napadený úkon správního orgánu pří­mo nezkracuje na právech, neboť je toli­ko výzvou k dobrovolnému odevzdání cestovních pasů. Poukázal na to, že mu při nesplnění výzvy může být uložena pokuta podle § 45 odst. 1 správního řá­du, případně může být postižen pro pře­stupek podle § 47 odst. 1 písmo a) zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a že mu mo­hou být cestovní pasy zadrženy podle § 24 odst. 2 zákona č. 329/1999 Sb., o ces­tovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republi­ky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o cestovních dokladech), ve znění poz­dějších předpisů. Poukázal dále na to, že výzva k odevzdání cestovních pasů je v rozporu s čI. 8 odst. 1, 2 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, ve znění protokolů č. 3, 5 a 8, sjednané v Římě dne 4. listopadu 1950 (vyhlášena pod č. 209/1992 Sb., dále jen "Úmluva"). Výzva k odevzdání cestov­ních pasů podle stěžovatele bezpro­středně zasáhla jeho práva, neboť směřu­je k omezení svobody pohybu a pobytu, a proto je stěžovatel oprávněn domáhat se soudní ochrany bez toho, aby vyčká­val vykonání tohoto příkazu; opačný po­stup by nebylo možno považovat za efek­tivní ochranu práv ve smyslu čI. 13 Úmluvy o lidských právech. Stěžovatel v této souvislosti poukázal na rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve věci Dragan Napijalo proti Chorvatsku, v němž bylo vysloveno, že neposkytne-li soud předběžnou ochranu osobě, které úřady bezdůvodně zadržují cestovní pas, ohrožuje tím svobodu pohybu zaruče­nou Úmluvou.


Žalovaný ve vyjádření ke kasační stíž­nosti uvedl, že na základě podnětu oprávněného subjektu (soudního exekutora, jehož úkony jsou úkony soudu podle § 28 věty druhé a § 52 odst. 2 zákona č. 120/2001 Sb., exekučního řádu, ve zně­ní pozdějších předpisů) a za splnění dal­ších zákonem stanovených podmínek za­hájil řízení o odnětí cestovních dokladů stěžovateli. Žalovaný není oprávněn po­suzovat správnost postupu soudu (resp. soudního exekutora), který navrhuje odnětí pasu, nýbrž pouze zjistit, zda jsou splněny zákonné podmínky pro odnětí cestovního pasu. Ústavnost zákonné úpra­vy, umožňující odejmout cestovní pas v řízení zahájeném správním orgánem na základě podnětu soudu, není správní orgán oprávněn zkoumat.


Nejvyšší správní soud kasační stíž­nost zamítl.



Důvod kasační stížnosti podle § 103 odst. 1 písmo e) s. ř. s. není dán: rozsudek Městského soudu v Praze není nezákon­ný v té části, v níž bylo rozhodnuto o odmítnutí žaloby. Podkladem pro toto roz­hodnutí byl závěr soudu, že ustanovení § 85 s. ř. s. vylučuje přípustnost žaloby domáhající se pouze určení, že "zásah" ve smyslu § 82 s. ř. s. je nezákonný. Stě­žovatel dovozuje, že nepřípustnost žalo­by požadující vyslovení nezákonnosti "zásahu" ve smyslu § 82 s. ř. s. je dána pouze v případě, že se žalobce domáhá toliko (tj. výlučně) vyslovení nezákon­nosti, že však není dána, domáhá-li se vedle toho ještě něčeho dalšího, např. zá­kazu pokračovat v nezákonném zásahu. Tento výklad je však nesprávný. Řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu (§ 82 až § 87 s. ř. s.) je postaveno na koncepci ochrany před "zásahem" (zásahem, pokynem nebo donucením), který trvá, jehož důsledky trvají nebo u něhož hrozí opakování (viz § 82 ínfíne s. ř. s.). Jde tedy o ochranu před zásahem, který bezprostředně a přímo trvá nebo hrozí a kterému je v případě, že je nezá­konný, nutno zabránit, tj. zakázat jej vydáním konstitutivního rozhodnutí (§ 87 odst. 2 věta první s. ř. s.), a tím jej právně pro futuro znemožnit. Zákon ne­počítá s ochranou před aktuálně neexis­tujícími zásahy, tj. zejména před zásahy, ke kterým došlo v minulosti, ale ani před zásahy, které mohou teprve v budoucnu nastat, nejde-li o hrozbu opakování již učiněného zásahu. Proto také nepočítá s rozhodnutími ve své podstatě deklaratorními (viz k tomu Vopálka - Mikule ­Šimůnková - Šolín: Soudní řád správní. Komentář. 1. vyd., C. H. Beck, Praha 2004, str. 197, bod 3; Brothánková - Žiš­ková: Soudní řád správní a předpisy sou­visející s novou úpravou správního soud­nictví s vysvětlivkami. Linde, Praha 2004, str. 194), kterými by soud vyslovo­val nezákonnost (minulých či budou­cích) zásahů ve smyslu § 82 s. ř. s. V tom­to světle nutno vykládat slovo "pouze" v ustanovení § 85 s. ř. s. tak, že nepří­pustná je v každém případě žaloba, která se domáhá pouze vyslovení nezákonnos­ti "zásahu" ve smyslu § 82 s. ř. s., avšak zá­roveň i jakákoli jiná žaloba, která se ved­le vyslovení nezákonnosti domáhá i něčeho jiného, a to v té části, v níž se domáhá vyslovení nezákonnosti.


Ani důvod podle § 103 odst. 3 písmo a) S. ř. s., uplatněný ve vztahu k té části rozsudku, jíž bylo rozhodnuto o zamítnutí žaloby, není dán. Stěžovatel má za to, že "zásahem" je i výzva žalovaného k odevz­dání cestovních dokladů. K posouzení právní povahy této výzvy je třeba určit její místo v rámci zákonných prostředků upravujících možnost odnětí cestovního pasu.


Odepření vydání a odnětí cestovního dokladu, mj. i cestovního pasu [viz § 5 odst. 1 písmo a) zákona o cestovních do­kladech], je upraveno zejména v § 23 až § 28 zákona o cestovních dokladech. Ke dni rozhodování Městského soudu v Pra­ze, tj. ke dni 29.6.2004 (§ 87 odst. 1 S. ř. s.), stanovil § 23 zákona o cestovních dokladech ohledně nevydání či odnětí cestov­ního doklad následující:

Vydání cestovního dokladu se ode­pře nebo vydaný cestovní doklad se ode­jme na žádost a) soudu občanovi, proti kterému je nařízen výkon soudního roz­hodnutí pro neplnění vyživovací povin­nosti nebo finančních závazků, b) orgá­nu činného v trestním řízení občanovi, proti kterému je vedeno trestní stíhání pro úmyslný trestný čin, nebo c) orgánu, jenž vykonává rozhodnutí nebo jeho vý­kon zařizuje podle zvláštního právního předpisu [poznámkou pod čarou odká­záno na trestní řád], občanovi, který ne­vykonal trest odnětí svobody za úmyslný trestný čin, jestliže mu trest nebyl prominut nebo výkon trestu nebyl pro­mlčen.

Citované ustanovení § 23 zákona o cestovních dokladech tedy obsahovalo (a i po novelizaci provedené s účinností od 1. 1. 2005 zákonem č. 559/2004 Sb. obsahuje, byť v poněkud rozšířené po­době) taxativní výčet situací, za kterých je správní orgán příslušný podle § 24 odst. 1 téhož zákona oprávněn o odepře­ní vydání nebo o odnětí cestovního do­kladu rozhodnout, jakož i taxativní výčet subjektů (orgánů či osob) oprávněných řízení před příslušným správním orgá­nem iniciovat.


Ustanovení § 24 odst. 2 až 5 zákona o cestovních dokladech pak upravují proceduru odnímání cestovního dokla­du: Odstavce 2 a 3 stanoví, že bylo-li rozhodnuto nebo lze-li důvodně očekávat, že bude rozhodnuto o odnětí cestovního dokladu, může cestovní doklad zadržet orgán příslušný k vydání cestovních dokladů, policie nebo jiný orgán činný v trestním řízení; orgán, který cestovní doklad zadržel, je povinen vydat o tom jeho držiteli potvrzení a cestovní doklad bezodkladně zaslat orgánu příslušnému k jeho vydání s uvedením důvodů zadržení. Odstavec 4 říká, že orgán příslušný k vydání cestovního dokladu rozhodne o odnětí zadrženého cestovního dokla­du nebo o jeho vrácení do patnácti dnů poté, co obdržel oznámení o zadržení cestovního dokladu. Odvolání proti rozhodnutí o odnětí cestovního dokladu nemá odkladný účinek (§ 24 odst. 5 cit. zákona).


Podnět (žádost) některého z opráv­něných subjektů podle § 23 písmo a) až c) zákona o cestovních dokladech tedy vede k zahájení řízení před správním orgánem, které se, není-li stanoveno jinak, řídí správním řádem (§ 37 zákona o ces­tovních dokladech). Uvedené řízení lze považovat za specifický typ řízení zahajovaného z podnětu správního orgánu (§ 18 odst. 1, 2. alt. spr. ř.), v němž pod­mínkou jeho konání je existence žádosti oprávněného subjektu o odnětí, resp. odepření vydání, cestovního dokladu. Pokud oprávněný subjekt v průběhu ří­zení vezme svoji žádost o odnětí, resp. odepření vydání, cestovního dokladu zpět, správní orgán je povinen řízení bez dalšího zastavit (§ 30, 2. alt. spr. ř.).


V případě stěžovatele podal JUDr. Vla­dimír P., soudní exekutor se sídlem exekutorského úřadu v Praze 7, žádost o od­nětí cestovních dokladů stěžovatele, kterou žalovaný posoudil jako podanou oprávněným subjektem a na základě níž zahájil správní řízení. V rámci tohoto ří­zení byla stěžovateli a jeho zástupci dne 30. 12. 2003 doručena výzva ze dne 17. 12. 2003, aby neprodleně žalované­mu odevzdal dva přesně specifikované cestovní pasy. Ve výzvě je odkazováno na § 18 odst. 1, 3 správního řádu ve spojení s § 23 písmo a) zákona o cestovních dokladech a uvedeno, že žalovaný zahájil dne 18. 11. 2003 (správní) řízení ve věci odnětí uvedených cestovních pasů. Zá­roveň výzva obsahuje sdělení, že "z ustanovení § 24 odst. 2 zákona Č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění poz­dějších předpisů, vyplývá, že bylo-li roz­hodnuto nebo lze-li důvodně očekávat, že bude rozhodnuto o odnětí cestovního dokladu, může cestovní doklad zadržet orgán příslušný k vydání cestovních do­kladů nebo policie".


Ochrana podle § 82 a násl. S. ř. S. je důvodná tehdy, jsou-li - a to kumulativ­ně, tedy zároveň - splněny následující podmínky: Žalobce musí být přímo (1. podmínka) zkrácen na svých právech (2. podmínka) nezákonným (3. podmín­ka) zásahem, pokynem nebo donucením ("zásahem" v širším smyslu) správního orgánu, který není rozhodnutím (4. pod­mínka) a byl zaměřen přímo proti němu nebo v jeho důsledku bylo proti němu přímo zasaženo (5. podmínka), přičemž "zásah" v širším smyslu nebo jeho dů­sledky musí trvat nebo musí hrozit opa­kování "zásahu" (6. podmínka). Není-li byť jen jediná z uvedených podmínek splněna, nelze ochranu podle § 82 a násl. s. ř. s. poskytnout.


Výzvu k odevzdání cestovních pasů ze dne 17. 12. 2003 nelze považovat za takový "zásah" v širším smyslu, vůči němuž by byla ochrana podle § 82 s. ř. s. důvodná.


Tato výzva sama o sobě nepochybně "zásahem" v širším smyslu je, neboť se jedná o pokyn správního orgánu stěžo­vateli, aby něco učinil (odevzdal cestov­ní pasy), přičemž nejde o rozhodnutí; 4. podmínka tedy splněna je. Nepochyb­ně je splněna i 5. podmínka, neboť výzva je zjevně směřována přímo vůči stěžova­teli jako konkrétní osobě; nejde tedy ze­jména o žádný abstraktní akt s neurči­tým okruhem adresátů.


Nejsou však splněny 1. a 2. podmín­ka, a to proto, že výzva je úkonem sice apelativním, majícím přimět stěžovatele, aby něco učinil, avšak zároveň přímo nevynutitelným a ve své podstatě pouze in­formativním, kterým se žádná stěžovatelova práva nezkracují, tj. proti jeho vůli neomezují, tím méně pak přímo. Obsa­hem výzvy je sdělení, že probíhá správní řízení o odnětí jeho cestovních pasů, že tyto pasy má stěžovatel odevzdat (ovšem zároveň se nehovoří o žádné sankci, kte­rá by následovala v případě, že by stěžo­vatel výzvě nevyhověl; takovou sankci ta­ké ani právní řád nezná) a že se mu může stát, pokud budou naplněny podmínky § 24 odst. 2 zákona o cestovních dokla­dech, že mu cestovní doklady mohou být zadrženy. Přípis správního orgánu určité osobě, který obsahuje sdělení o stavu určitých věcí nebo určitého říze­ní, přímo nevynutitelnou výzvu, aby ně­co učinila, a informaci o případných ne­gativních důsledcích, které tuto osobu za určitých zákonem předvídaných pod­mínek mohou postihnout, ještě nelze považovat za zkrácení subjektivních práv této osoby, jakkoli samozřejmě ta­kovou osobu mohou znejistět v náhledu na její právní pozici a vyvolat v ní pocit jistého ohrožení. Právní řád totiž nepo­skytuje a ani nemůže poskytovat ochranu před subjektivním (a nezřídka i psycho­logicky zcela pochopitelným a z lidské­ho hlediska důvodným) pocitem ohro­žení či nejistoty, nýbrž jen ochranu subjektivních práv, tedy konkrétních práv určité osoby.


Stěžovatelova argumentace možností uložení pořádkové pokuty podle § 45 odst. 1 správního řádu je lichá. Pokud by k uložení této pokuty došlo, stalo by se tak rozhodnutím správního orgánu, pro­ti němuž by se mohl stěžovatel odvolat a které by bylo případně přezkoumatel­né soudem v řízení podle § 65 a násl. s. ř. s. Ze skutečnosti, že stěžovatelovo chová­ní, jež je v rozporu s pokynem správního orgánu, může vyvolat následek v podobě uložení nějaké sankce, budou-li splněny podmínky pro její uložení, totiž nijak ne­plyne, že by tento pokyn samotný zasa­hoval do právní sféry stěžovatele. Do ní by zasáhlo teprve rozhodnutí, kterým by byla sankce uložena.


Obdobná je i argumentace, že při ne­vyhovění výzvě k odevzdání cestovních pasů hrozí stěžovateli jejich odnětí, tj. nucené odebrání. To stěžovateli nepo­chybně hrozí, ovšem pokud se tak stane, jeho subjektivní veřejná práva budou za­sažena teprve tehdy, dojde-li skutečně k tomuto odnětí. Stěžovatelův poukaz na rozhodnutí Evropského soudu pro lid­ská práva ve věci Napijalo proti Chorvat­sku (stížnost č. 66485/01) [2003] ECHR 592 ze dne 13. 11. 2003 je v této souvis­losti nepřípadný. V uvedeném rozhod­nutí byl z hlediska souladu s čI. 6 odst. 1 Úmluvy a s čI. 2 odst. 2 Protokolu č. 4 k Úmluvě přiznávajícího některá práva a svobody jiné než ty, které jsou již uve­deny v Úmluvě a v prvním dodatkovém protokolu k Úmluvě (vyhlášen spolu s Úmluvou pod č. 20911992 Sb.), testován postup chorvatských úřadů spočívající ve skutečně nastalém odnětí cestovního pasu na státní hranici, zdůvodněném údajným celním přestupkem, a následné proceduře jeho zpětného vydání panu Napijalo. Soud v tomto případě shledal, že chorvatské úřady a soudy neposkytly svému občanu panu Napijalo účinnou ochranu po zadržení jeho pasu, neboť delší dobu nerozhodly o jeho žádostech o vrácení pasu, a navíc proti němu ani nezahájily řízení ve věci celního pře­stupku, jehož údajným spácháním ode­brání cestovního pasu odůvodnily.


Ve stěžovatelově případě však nic ta­kového ani nenastalo - jeho cestovní pa­sy nebyly do doby rozhodnutí Městské­ho soudu v Praze zadrženy. Navíc, pokud by se tak stalo, ukládá § 24 odst. 3 a 4 zá­kona o cestovních dokladech orgánu, který cestovní doklad zadržel, povinnost vydat o tom jeho držiteli potvrzení a ce­stovní doklad bezodkladně (tj. v daném kontextu maximálně během několika dní) zaslat orgánu příslušnému k jeho vydání s uvedením důvodů zadržení. Or­gán příslušný k vydání cestovního dokla­du je pak povinen o odnětí zadrženého cestovního dokladu nebo o jeho vrácení rozhodnout do patnácti dnů poté, co ob­držel oznámení o zadržení cestovního dokladu (novelou č. 559/2004 Sb. byla s účinností od 1. 1. 2005 patnáctidenní lhůta prodloužena na lhůtu třicetiden­ní). Zákon tedy v případě zadržení ce­stovního dokladu poskytuje dotčené osobě z věcného i časového hlediska účinný prostředek ochrany před odně­tím cestovního pasu. V této souvislosti nutno též poznamenat, že existence pře­zkumné procedury podle § 24 odst. 3 a 4 zákona o cestovních dokladech vylučuje přípustnost žaloby podle § 82 s. ř. s. na ochranu před zásahem spočívajícím v odnětí cestovního dokladu podle § 24 odst. 2 zákona o cestovních dokladech, neboť tuto proceduru lze nepochybně považovat za možnost domáhat se ochra­ny nebo nápravy jinými právními prostředky ve smyslu § 85 s. ř. s. Nerozhodl-li by správní orgán ve lhůtě předepsané v § 24 odst. 4 s. ř. s., lze se nápravy domá­hat - samozřejmě za splnění zákonem stanovených podmínek - žalobou podle § 79 a násl. s. ř. s.


Není-li splněna byť jen jediná z ku­mulativně formulovaných podmínek dů­vodnosti ochrany podle § 82 s. ř. s., je nutno takovou ochranu odepřít a žalo­bu, která se jí domáhá, zamítnout. Pokud tak Městský soud v Praze učinil proto, že podle jeho názoru není výzva ze dne 17. 12. 2003 zásahem správního orgánu, kterým by byl stěžovatel přímo zkrácen ve svých právech, zcela správně posou­dil právní otázku a zcela důvodně žalobu v této části zamítl.

Autor: redakce

Reklama

Jobs