// Profipravo.cz / Monitoring 01.06.2024
Také sport podléhá pravidlům hospodářské soutěže
Také sport podléhá pravidlům hospodářské soutěže, vysvětluje nejnovější informační list ÚOHS
Celá Česká republika žije v posledních dnech hokejem. Sport však nepřináší jen zábavu, ale jedná se v řadě aspektů také o ekonomickou aktivitu, která podléhá obecným pravidlům hospodářské soutěže stejně jako jakékoliv jiné ekonomické odvětví.
Právo na ochranu hospodářské soutěže se v oblasti sportu aplikuje všude, kde se vyskytuje komerční, respektive hospodářská aktivita, což je především případ profesionálního sportu a s ním souvisejících činností.
Soutěžní právo se obecně vztahuje na různé aspekty sportovního průmyslu. Jedná se jak o jednání sportovních organizací, které mohou svou činností ovlivňovat hospodářskou soutěž, tak o nejrůznější komerční činnosti spojené se sportem, jako je například prodej mediálních práv, uzavírání reklamních smluv či prodej vstupenek. Veškeré tyto tržní aktivity podléhají dozoru ze strany soutěžních orgánů a soutěžitelé či jejich sdružení působící na daných trzích proto nesmějí svým jednání narušovat hospodářskou soutěž, jejímž cílem je i zde zajišťovat fair soutěžní prostředí a ochranu zájmů spotřebitelů.
S ohledem na jedinečnou roli sportu ve společnosti, který má výchovný a sociální rozměr, je však třeba uplatňovat právo hospodářské soutěže v oblasti sportu s citlivostí na konkrétní kontext a specifika daných situací. To znamená, že některé sportovní aktivity, které by jinak mohly být považovány za protisoutěžní, mohou být v souladu s právem, pokud slouží k podpoře sportovního rozvoje, fair play a zachování integrity soutěže, respektive sportu samotného.
Celkově lze konstatovat, že respektování práva hospodářské soutěže v oblasti sportu je zásadní pro udržení transparentního a spravedlivého sportovního prostředí. To zároveň umožňuje trvalý rozvoj sportovního průmyslu a zachování hodnot, které jsou spojeny se sportem jako společenským a výchovným fenoménem.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v poslední době usměrňoval a konzultoval ve sportovní oblasti organizaci výběrových řízení na prodej mediálních práv jak pro českou nejvyšší hokejovou, tak fotbalovou soutěž. Ukázalo se, že nastavení prosoutěžních kritérií v tendrech na vysílací práva může vést k zisku mediálních partnerů, kteří do daného sportu přinesou výrazně vyšší prostředky na další rozvoj, a tedy i lepší předpoklady pro dosahování mimořádných úspěchů na mezinárodní scéně.
Informační list Hospodářská soutěž a sport ke stažení
(zdroj zprávy naleznete zde)
Autor: tisk. zpráva ÚOHS